+31-(0)85-0640 360
info@value360.nl

7 tips om medewerkers effectiever te maken en houden

Allround advies in telecom, cloud en ICT

7 tips om medewerkers effectiever te maken en houden

Bron: Actimo – voor meer infomatie over Actimo klik hier

Een hoog personeelsverloop kan schadelijk zijn voor organisaties. Hoewel het behouden van effectieve werknemers iets is waar elke manager moeite voor moet doen, is het mogelijk dat degenen die toezicht houden op het personeel niet zeker weten hoe het proces moet worden aangepakt. Hier zijn zeven tools om managers te helpen de basis te leggen voor het behoud van de meest effectieve werknemers binnen hun organisatie.

1. Stel duidelijke verwachtingen

Uw medewerkers moeten weten wat hun taak inhoudt en moeten over de tools beschikken om effectief te kunnen presteren. Naast deze basisprincipes is het aan u als hun manager om goed contact te houden en ervoor te zorgen dat ze hun doelen effectief bereiken. Als werknemers vinden dat de baan waar ze in zijn terecht gekomen niet is wat ze tijdens het rekruteringsproces verwachtten, treedt volgens onderzoek meteen verwijdering op.

Dit kan worden voorkomen als het management de verwachtingen die men van werknemers heeft, vanaf het begin effectief worden overgebracht. Duidelijke, voortdurende communicatie zodra een persoon in een rol is begonnen, is belangrijk, zowel in groepsverband als voor het individu .

Als uw beste medewerkers zich betrokken voelen, een duidelijke beeld hebben wat van hen verwacht wordt en het grote plaatje begrijpen, zullen zij meer tevreden zijn in hun rol en effectiever zijn.

2. Biedt gerichte training en begeleiding

Wanneer medewerkers niet het gevoel hebben feedback of coaching te krijgen om hun werk goed te doen, kunnen ze snel ontevreden en ongelukkig worden. Als manager kunt u dit voorkomen door ervoor te zorgen dat er mogelijkheden voor training en mentoring beschikbaar zijn die worden gepromoot in uw werkomgeving.

Soms hebben werknemers die het moeilijk hebben slechts een beetje hulp nodig van hun organisatie om weer op het goede spoor te komen. Dit kan middelmatige werknemers veranderen in zelfverzekerd, effectief personeel dat u wilt behouden in uw team. Tijdige meting en overzicht van prestaties en individuele training zijn cruciaal om gebieden voor verbetering bloot te leggen.

3. Persoonlijke ontwikkel mogelijkheden

Wanneer medewerkers niet het gevoel hebben dat ze de tijd of ruimte hebben om hun carrièremogelijkheden binnen uw organisatie te vergroten, kunnen ze elders op zoek gaan naar deze kansen. Het aanbieden van kansen voor professionele ontwikkeling en het op eigen gelegenheid zoeken naar mogelijkheden voor medewerkers, kan ervoor zorgen dat uw meest waardevolle werknemers zich gewaardeerd voelen en hun vaardigheden verder ontwikkelen.

Stel duidelijke verwachtingen als het gaat om het financieren van trainingen of het verlenen van vrije tijd voor dit soort kansen.

4. Geplande en spontane erkenning

De meest traditionele manieren om uw beste werknemers te erkennen, zijn door middel van compensatie, voordelen en promotie mogelijkheden. Andere erkenning kan komen met awards aan het einde van het jaar of publiekelijke lof voor individuen en teams die boven zichzelf zijn uitgestegen.

High-performers kunnen op zichzelf al effectief zijn zonder aanmoediging, maar erkenning is een geweldige manier om effectieve werknemers gemotiveerd en tevreden te houden met hun werk.

5. Respecteer work-life balans

Wanneer uw werknemers gestrest of overwerkt zijn, kan dit ertoe leiden dat zelfs toppresteerders hun motivatie verliezen. Als manager is het belangrijk dat u een goede balans tussen werk en privé respecteert en modelleert. Hoewel er momenten in het jaar kunnen zijn dat je ‘alle hens aan dek’ nodig hebt voor projecten of deadlines, is het een goed idee om dit als een team te doen en vervolgens de medewerkers vrij te laten nemen om te herstellen.

Telewerken, flexschema’s en vrije tijd tijdens uitval moeten worden aangemoedigd en eerlijk worden behandeld. Als u uw medewerkers laat rusten en opladen, kunnen ze beter presteren en blijven uw topmedewerkers gemotiveerd.

6. Bouw aan een vertrouwde en veilige omgeving

Het vertrouwen van uw werknemers behouden moet iets zijn dat structureel wordt beheerd en onderhouden. Mensen met een leiderschapsrol moeten communicatief en transparant zijn als het gaat om nieuwe werklasten of veranderingen in personeel. Managers doen er ook goed aan feedback van personeel te vragen zodat ze kunnen achterhalen wat wel en niet werkt. Een geweldige manier om je toptalent te behouden en verder uit te bouwen, is door verwijzingen van gerespecteerde medewerkers in de rekrutering te gebruiken en mee te nemen.

Dit zal resulteren in effectievere werknemers en ook hoog presterende medewerkers gemotiveerder maken. Vertrouwen is meer dan alleen luisteren naar personeel. “Talk the talk” en “walk the walk” door na vergaderingen uw acties op te volgen en beloften na te komen.

7. Bewaak de bedrijfscultuur

Hoewel de hoop is dat uw personeel actief deel willen zijn van het vormgeven van uw bedrijfsomgeving en -cultuur, zullen de meeste werknemers naar u kijken om de toon te zetten. Als je zelf gemotiveerd bent in je eigen rol, is dit erg effectief. Probeer manieren te vinden waarop het personeel plezier kan hebben met evenementen zoals periodieke lunchfeesten of uitjes. Als uw meest effectieve werknemers zich als een team kunnen voelen, zullen zij zich binnen de organisatie verbonden voelen. Dit is met name van belang als medewerkers buiten het kantoor werken of niet altijd op hetzelfde moment op kantoor zijn. Het opbouwen van een productieve bedrijfscultuur begint bij het management en moet niet worden onderschat.

Het behouden van je meest effectieve werknemers begint met strategisch management van je team. Toppresteerders hebben de meeste bewegingsruimte om verder te gaan en moeten zich gewaardeerd voelen binnen hun positie. Als medewerkers het gevoel hebben deel uit te maken van een evenwichtig, goed ondersteund team, zal dit de tevredenheid van medewerkers verder ten goede komen. Vergeet als manager niet uw aandeel in het motiveren van personeel en het werken om uw beste werknemers te behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *